Om att ha alla kor hemma

VISSA TANKAR BORDE ha stoppats medan de bara var en glimt i ögonvrån hos politikerna, som utredningen som gick ut på remiss tidigare i år om att förbjuda uppbundna kor. Det kan nog göra dem till kung för en dag när det gäller att flörta med de sina. Men för många i mjölkbranschen känns blotta tanken snarast som ett oanständigt förslag. Utvecklingen mot lösdriftsstall är redan igång och det som gäller vid nybygge. Men för att investeringsviljan ska ta fart behövs mer morot än piska, en vilja att skapa shining eyes i mjölkbranschen, snarare än att med lystna blickar reglera mera.

Förslaget kan slå undan fötterna, eller klövarna, för cirka 1 000 mjölkbesättningar, en tredjedel av landets mjölkgårdar. Det är dålig tajmning när mjölkinvägningen redan minskar –1,9 procent hittills i år och i augusti –4,2 procent. Det borde vara en ögonöppnare för beslutsfattarna att värna om de mjölkgårdar som finns kvar.

Under mina år på Husdjur har jag besökt uppskattningsvis lika många gårdar, 1 000 stycken, och fått se många besättningar med god djuromsorg, både i uppbunda stallar och lösdrifter. I det här inomgårdstemat har vi fokus på investeringar för såväl kokomfort som avkastning och ekonomi, vilket ofta går hand i hand.

NÄR VI I HÖST GÅR från sommar till vintermjölk, är det också en produkt som har sina mervärden i vårt nordiska klimat. Kanske är det dags att börja bjuda in konsumenterna på installningsfest, och inte bara betessläpp. I till exempel Österrike är det lite av en folkfest när korna tas hem efter sommarens bete på alpsluttningarna.

En lantbrukare ringde och lyfte fram både betessläpp och installning som de två bästa dagarna på året, för både folk och fä. En härlig känsla att släppa ut djuren på våren, och lika skönt på hösten när djuren får flytta in i nytvättade och nyströade stallar. Där kor och ungdjur i höstrusket bjuds på skydd mot väder och vind, optimerade foderstater och numera, med hjälp av automatisering, ofta med full service 24-7.

De som kritiserar mjölk och köttproduktionen, oavsett om det är marknadsförare av havredryck och kyckling eller djurrättsaktivister, ser världen genom sina egna specialslipade glasögon. I den kontexten blir motbilden extra viktig, mjölk och nötköttsproducenter som visar upp sin produktion, precis som den är. Och den tål att visas upp såväl på stall som på bete.

Det gäller att ha alla kor hemma inte bara vid installningen, utan även när man skissar på framtidens Mjölksverige och klimatsmarta livsmedel.

Ann Christin Olsson reporter

anki.olsson@vxa.se

010-471 06 54