– Efter Vasaloppshelgen till mitten av maj, var det riktigt jobbigt med betydligt lägre omsättning, säger Mats Reyier på Murboannas, mejeri, restaurang, café och gårdsbutik i Borlänge, Dalarna.
För att hitta andra vägar började de sälja grillost via dagligvaruhandeln och ostar via en Rekoring. Försäljningen i juni blev ungefär som 2019 och juli blev lite bättre tack vare ett ökat semestrande i Sverige. Till hösten brukar de ha olika evenemang på cafét och de kommer inte att genomföra som vanligt, med färre deltagare. Troligtvis blir det inte julmarknader som vanligt och då får de försöka hitta andra vägar. Kanske jullådor via Rekoringen.
– På årsbasis är vi nöjda om det går runt. Det som är positivt är ett ökat intresse för lokal mat. Hoppas att det kan bli en hävstång framåt, säger Mats Reyier.
Murboannas har också sålt en del köttlådor från egna gården och lokaltillverkad korv. De vill utveckla butiken med ett större sortiment och sälja mer av lokaltillverkade charkuterier.
Mats Reyier
Intresset för närproducerat ökar
– Vi har sett en liten ökning i efterfrågan i sommar, säger Robert Fredriksson, Sörgårdsmjölk i Skövde i Västergötland.
På gården finns ett gårdsmejeri för ekologisk dryckesmjölk och yoghurt. Produkterna säljs i gårdsbutiken med självbetjäning och i två Rekoringar. Försäljningen sjönk inte i början av pandemin, vilket kan bero att man är själv i butiken och nästa kund kan vänta utanför.
– Kanske har man fått upp ögonen för betydelsen av självförsörjning? Jag tror också att närproducerat ligger i tiden, kanske mer än ekologiskt.
Läs mer om Sörgårdsmjölk i Husdjur nr 10-2019: Stadsnära butik nyckeln till framgång för Sörgårdsmjölk
Robert Fredriksson
För Sänkdalens Glass på Vikbolandet i Östergötland rasade försäljningen i april och maj.
– Ja, då var det en halv katastrof, men i juni och juli har det varit en klar förbättring, säger Tomas Gunnarsson på Sänkdalens gård.
Det har varit mer besök i deras egen glasskiosk på gården och en ökad efterfrågan på glass från caféer och gårdsbutiker
– Det har verkligen märkts att folk varit hemma mer och semestrat i Sverige.
Tyvärr kommer de att tappa försäljning i augusti eftersom de haft problem att få fram glassförpackningar från Italien som varit hårt drabbat av corona. Förbättringen i juni och juli räcker inte till för att kompensera för tappet i våras.
Ökad efterfrågan på kött
Alfred Blomberg, Sunnanheds fjällkor i Furudal, Dalarna, brukar sälja utslagskor till restauranger medan tjurkalvarna går som mellankalv och säljs i köttlådor direkt till konsument. Det mesta av slakten sker på hösten.
– För köttlådorna ser efterfrågan ut som planerat inför hösten. Om vi får sälja mindre till restauranger kommer vi istället att sälja mer köttlådor direkt till konsument. Det kommer att lösa sig, vi brukar ha större efterfrågan än tillgång.
Peter von Braun, Mostorps gård i Getinge i Halland har slakteri och gårdsbutik och befarade att försäljningen skulle minska när pandemin började. Men istället har försäljningen ökat successivt, från +10 procent i mars till +35 procent i juli.
– Kanske för att man inte gått på restaurang utan istället vill köpa hem bra nötkött, säger Peter von Braun.
Peter von Braun
De har begränsat hur många kunder som får vara i butiken och det brukar vara en lång kö utanför. Äldre kunder kan beställa via nätet och sedan komma och hämta sin kasse genom ett fönster, utan att gå in i butiken.
De har fyra slaktare och slakten har flutit på normalt. Om någon i personalen känner minsta symtom stannar de hemma och ska ta ett coronatest innan de får komma tillbaka.
– Om flera skulle bli sjuka samtidigt skulle det bli besvärligt.
Ann Christin Olsson