Målet är att skapa ett mejerikooperativ med över 12 000 mjölkbönder och en proformaomsättning på 19 miljarder euro.
Större marknadsstyrka och stabilare mjölkpris
Bakgrunden till samgående är tydlig: att tillsammans stå starkare i den globala konkurrensen. Förväntningen är att fusionen ger ökad effektivitet, bredare produktportfölj och förbättrade möjligheter att möta efterfrågan från både industri och konsumenter. För mjölkbönderna kan det i förlängningen innebära ett mer konkurrenskraftigt och stabilt mjölkpris.
– Grunden för detta partnerskap är våra gemensamma värderingar och jag är otroligt stolt över den föreslagna fusionen, säger Jan Toft Nørgaard, styrelseordförande i Arla Foods.
Rekordhög efterlikvid från Arla efter starka siffror – Tidningen Husdjur
Arla får fotfäste i Tyskland – DMK får global räckvidd
Fusionen bygger vidare på ett mångårigt samarbete. DMK Group stärker sin robusthet och får tillgång till nya marknader via Arlas internationella nätverk. Arla stärker sin närvaro i Tyskland – Europas största mejerimarknad.
– Vi är stolta över det planerade samgåendet med Arla, ett kooperativ som delar vårt engagemang för innovation och värdeskapande, säger Heinz Korte, styrelseordförande i DMK Group.
Nästa steg: beslut i juni 2025
Förslaget ska nu behandlas av kooperativens respektive representantskap. Beslut kommer i juni 2025 och kräver också godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter.