Ny vd och ny ordförande för Växa – de tar över

Ny på vd-posten blir Erik Pihlo, tidigare finanschef och tillförordnad vd för LRF, som tillträder i september. Samtidigt är det klart vem som är ny ordförande.

Text Camilla Olsson
Text Cecilia Persson

Efter Växas stämma tidigare i veckan valdes Anna Samuelsson till ny styrelseordförande. I samband med stämman lämnade också Dorit Greve vd-posten efter elva år. Nu är det klart att Erik Pihlo blir ny vd för Växa.

Jag känner mig mycket glad över förtroendet att få leda Växa i en tid där förväntningarna på svensk mjölk- och nötköttsproduktion är både höga och viktiga. Uppdraget engagerar mig verkligen – inte minst för att den kooperativa modellen skapar en unik närhet till kunderna och deras vardag”, säger han i ett pressmeddelande.

Lång erfarenhet inom LRF

Erik Pihlo är agronom och har lång erfarenhet från LRF, där han bland annat har varit ekonomichef under långt tid. Han har också varit tillförordnad vd och haft ledande positioner inom näringspolitik, affärsverksamhet och medlemsfrågor. Han har även varit ordförande för en rad olika dotterbolag till LRF.

Vi har sökt en erfaren och stabil ledare med förståelse för komplexa medlemsorganisationer och med branscherfarenhet. I Erik ser vi en ledare med analytisk förmåga kombinerat med ett inkluderande och förtroendeskapande ledarskap som vi bedömer kommer att skapa kontinuitet i organisationen”, säger Anna Samuelsson, Växas styrelseordförande, i en kommentar.

Mette Rehnström, marknadschef och kommunikationschef på Växa, är utsedd till tillförordnad vd fram tills att Erik Pihlo tillträder sin tjänst i september.

Läs också:
Dorit Greve lämnar vd-posten efter 11 år