En fråga om inställning

Med de dyrtider som råder just nu kan nyckeltalen vara nyckeln till framgång. Ann Christin Olsson reflekterar över hur nyckeltal kan vara en hjälp till självoptimering.

Text Ann Christin Olsson

Min mobil har börjat servera mig nyckeltal som jag inte har bett om. Som skärmtid jämfört med föregående vecka. En förnumstig ruta poppar upp varje måndag. Jaha, och vad ska jag göra åt den infon? Vad är ens bra eller dåligt?

Däremot gillar jag nyckeltalet hur många steg jag har gått. Det kan jag själv följa upp när jag har tid och lust. Och antingen få en signal om att nu är det dags att skärpa sig, eller som en uppmuntrande klapp på axeln.

Som mjölkbönder har ni tillgång till 100-tals nyckeltal. Det kan vara svårt att se skogen för alla träd. Och vice versa. Som företagare måste ni ha koll på både helhet och detaljer. Med så många nyckeltal finns ett behov att intryckssanera och hitta de som just nu kan lyfta den egna produktionen.

Det enkla ska inte ringaktas på vägen till självoptimering, som att följa kilo mjölk i tanken. En amerikansk rådgivare lyfte för några år sedan att ett tiotal nyckeltal kan räcka för att ha koll på att mjölkföretaget är på rätt kurs. Börjar däremot ett av dessa nyckeltal halta får man djupdyka i detaljerna.

PÅ tal om nyckeltal är ett syfte att veta hur man ligger till jämfört med andra. När jag försöker hålla jämna steg med en mjölkbonde, som går sina 10 000 steg redan till förmiddagsfikat, blir det mer knäckande än sporrande. Jag borde ha ett annat jämförelsematerial. Ska nyckeltal vägleda och sporra gäller det även som mjölkföretagare att jämföra sig med en relevant grupp.

Varje år när vi presenterar topplistan över gårdarna med högst mjölkavkastning får vi kommentarer som: ”Ja, men det är ju resultatet på sista raden som räknas.” Förvisso, men att jämföra sina bokföringssiffror är något många inte är beredda att göra publikt. Dessutom säger inte ens sista raden hela sanningen om mjölkföretaget. Ett ”bra” resultat blir mindre bra om det egna löneuttaget är lågt eller man inte återinvesterar utan lever på rost och röta.

Med de dyrtider som råder just nu kan nyckeltalen vara nyckeln till framgång. För att citera företagsrådgivaren Susanne Bååth Jacobsson på Växa: ”Det har kanske aldrig varit så dyrt att göra fel och heller aldrig så lönsamt att göra rätt.”

För egen del är det en fråga om inställning. Hos både mig och mobilen. Och handen på hjärtat, kanske är det så att jag gillar att följa antalet steg bara för att jag ligger skapligt till där, medan jag nog borde ta tag i det där med skärmtiden …