Årets Skol-SM hade lockat lag från sex naturbruksgymnasier runt om i landet. Vretaskolan utanför Linköping och Munkagårdsgymnasiet i Tvååker hade skickat två lag vardera, medan Öknaskolan, Sötåsen, Tenhult och Nuntorp representerades av varsitt lag.
Domare Gill Zeilon från holsteinföreningen berättade pedagogiskt under tävlingen vad domaren vill se och vad som är viktigt att tänka på.
Efter showmanshipfinalen, som vanns av Hilda Andersson från Tenhults naturbruksgymnasium med Öknaskolans Elin Helgesson och Emilia Klasson på andra respektive tredje plats, stod det klart att när resultaten från de fyra momenten – teori, exteriörbedömning, klippning samt showmanship – räknats ihop så var det Öknaskolan som presterat på topp i den hårda konkurrensen.
Vinsten i Skol-SM innebär att Emilia Klasson och Elin Helgesson kommer att resa till Frankrike. I och med att de vann Skol-SM så har de också kvalificerat sig för att åka till EM i Frankrike för att representera Sverige i exteriörbedömning.