Vår förkärlek för utveckling gör också att vi gärna tror att det som är nytt är lite bättre än det som har varit. Smaksatt yoghurt hellre än naturell med sylt. Löpband istället för att springa i skogen. Proteindryck ersätter ett glas mjölk. Exemplen har så klart sina poänger – även jag köper smaksatta produkter och springer på löpband – men jag tror ni fattar vad jag menar.
I jakten på nya lösningar riskerar vi att missa de som redan finns.
Extra tydligt blir detta när hälsoentreprenören Johannes Cullberg på sin Instagram jämför två veganska alternativ till vispgrädde. Oatlys alternativ är så fullt av tillsatser att de själva måste försöka bortförklara det på sin hemsida. I kommentarerna under inlägget skriver en kvinna att hon insett att hon gillade Oatlys marknadsföring mer än produkterna, och att hon därför slutat köpa dem.
Det är intressant – och något att lära av. En bra berättelse säljer, är den dessutom sann ökar chansen för att kunderna stannar kvar.
VI SOM PÅ olika sätt arbetar inom de gröna näringarna vet sedan länge att här produceras inte bara helt naturliga och näringsrika livsmedel, utan här finns också lösningen på många av de stora framtidsfrågorna. Men vet konsumenterna, väljarna och beslutsfattarna det? Under SLU:s mjölkvecka poängterade Ulf Sonesson på Rise att de planetära gränserna är absoluta. Och det är samhället (genom folkvalda politiker, agendasättande företag, idédrivna organisationer, etcetera) som avgör vilka livsmedel som ska få orsaka den begränsade klimatpåverkan vi har råd med. Ska mjölknäringen vara en del av framtiden, behöver samhället förstå varför det är en bra idé.
MYCKET TYDER på att vi har fattat galoppen. På universiteten forskas det kring hållbart jordbruk även i en social kontext, mejeriföreningarna gör ambitiösa klimatberäkningar på gårdarna (om än frustrerande trubbiga att fylla i) och nyligen släpptes den välgjorda rapporten Framtidens jordbruk – mjölk och nötkött, finansierad av flera företag i branschen.
Tillsammans skapar det en kunskapsbas som pekar på att hjulet inte behöver uppfinnas på nytt, men självklart smörjas. Utmaningen är att berätta om mjölkens hållbara story, så att folk förstår.