Solmjölk visar vardagen på mjölkgården

Instagramkontot Solmjölk beskriver vardagen på en öländsk mjölkgård. Maja Ekströmer och Ellinor Johansson startade kontot som i dag har över 4000 följare.

Foto Kristina Wirén
Text Karin Asmundsson

Reportaget är ursprungligen publicerat i Husdjur 5 2022.

Det ska sägas direkt. Sedan det här reportaget gjordes har det hunnit hända en del på gården på mellersta Öland, som är basen för Instagramkontot Solmjölk. Maja Ekströmer, en av de båda djurskötarna som startade kontot har fått nytt jobb i en annan del av Sverige och hennes kollega Ellinor Johansson har varit föräldraledig. Men Instagramkontot är kvar och fortsätter att locka nya följare. Och det är det som det här reportaget handlar om.

– Skälet att vi började var att det finns så mycket i sociala medier om lantbruk som inte stämmer, löjliga inlägg. Folk förstår inte alltid vad som är sant, och vi vill ge en rättvis bild av allt vi är stolta över, säger Ellinor Johansson.

Hon har jobbat på gården i 15 år, och det är hon som skriver texterna. Men hemma, på fritiden. Ingen av dem lägger någon arbetstid på kontot, förutom just när de tar bilderna.

– Det går så fort med mobilen. Den är alltid med, och vi passar på i stunden, säger Maja Ekströmer.

Något för alla

De försöker därför medvetet balansera materialet. Det får inte bara vara tunga inlägg utan det måste vara variation. Ibland är det till exempel bara en bild eller en filmsnutt och en kort text, ibland är det längre pedagogiska och informativa texter.

Starten av kontot i januari 2020 var blygsam. Det första inlägget var en grattistårta för 12 000 kilo ECM och gav 50 följare. Utvecklingen har gått ständigt uppåt sen dess. I augusti 2023 har kontot drygt 4 400 följare.

– Strategi? Vi vill att kontot ska passa så många som möjligt, både konsumenter och även andra bönder. Det är både gulliga bilder och informativa inlägg. Det har ändå gått ganska fort och det växer hela tiden, säger Maja Ekströmer.

Solmjölk har följare från hela Sverige, och några i Norge också.

De mest populära inläggen, det vill säga de som får mest reaktioner, är små korta filmklipp, nyfödda kalvar som tar sina första steg, sinkor på semester som plaskar vid strandkanten och ystra kvigor som skuttar på betesmarken. De fotografier som engagerar mest har kalvar som motiv. Samt foton där Maja och/eller Ellinor är med. Det är många som tycker om att se människor bland korna.

Roligt med hatt

Ibland spexar de till bilderna. För Husdjurs skull går de och hämtar en partyhatt och trär på en nyfödd kalv för att det ska bli en kul bild.

Fotografering för Instagramkontot Solmjölk.

Solmjölks konto uppdateras var eller varannan dag, utan någon uttänkt strategi gällande frekvens eller ämnen.

– Det är lite olika vad man känner för, och vad man hinner, säger Maja Ekströmer.

Men varken hon eller Ellinor Johansson har några farhågor för att idéerna ska ta slut eftersom de får många frågor om allt möjligt, både från andra som arbetar på gårdar, och från konsumenter. Från konsumenterna kan frågorna handla om varför de klipper eller tvättar korna. Andra kan fråga om gårdens rutiner och hur de har gjort för att få så engagerade anställda.

Svaret är: ”Vi är ett team! Ingen är mer eller mindre viktig”. Maja Ekströmer och Ellinor Johansson tycker också att det är otroligt viktigt att som anställd kunna utvecklas och känna sig hörd. På deras jobb får de som anställda själva sätta sina egna rutiner.

Lär sig varje dag

De vill heller inte att något ska lämnas åt slumpen, och framhåller därför att det är viktigt att gå på kurser för att lära nytt och utbyta tankar och erfarenheter.

– Kor är fantastiska djur. De ger så mycket tillbaka, och man blir aldrig fullärd. Man får en personlig relation till varje mjölkko. Man kan alltid lära mer, och man kan alltid bli bättre, säger Ellinor Johansson.

LÄS MER: Djurskötaren blev ett lyft för gården

Maja Ekströmer och Ellinor Johansson har roligt på jobbet.

Engagemanget från följarna är stort, och det är många som kommenterar. Nästan alla kommentarer är positiva och Ellinor Johansson och Maja Ekströmer är glada för all respons. Samtidigt försöker de hålla sig lite anonyma på kontot, bland annat anger de bara att gården ligger på norra Öland, ett område där det är tätt mellan mjölkgårdarna. Borgholm är landets kotätaste kommun, samt den enda kommunen i Sverige med fler kor än människor.

De backar inte heller för att berätta om de svåra sidorna. Bland annat varför man ibland måste ta bort ett djur, eller varför det kan bli liggande i väntan på att bli hämtat av kadaverbilen. Men de kan inte tänka sig att visa en bild på ett dött djur. Det vore oetiskt, menar de.

– Ser man en tidningsbild på ett dött djur utanför en gård är det ingen som vet hur länge man kämpat med det, att man till sist tar bort det för djurets egen skull, säger Ellinor Johansson.

Vill öka kunskapen

Hon och Maja Ekströmer tycker dock att det är viktigt att visa upp arbetet på ett modernt svenskt lantbruk. De följer därför själva flera andra konton, både i Sverige och utomlands. Rådet till den som funderar på att starta ett eget Instagramkonto är enkelt:

– Bara gör det! Vi vill se fina bilder och positiva inlägg, säger Maja Ekströmer.

Bilder på kalvar hör till det som engagerar mest på Instagramkontot Solmjölk.

Ellinor Johansson håller med, och menar att det behövs fler konton som visar upp verkligheten.

Gårdens ägare Andreas Folkesson följer kontot. Han är stolt över djurskötarnas arbete, både på gården och på Instagram.

Så läser du Husdjur

Husdjur finns också som e-tidning, med alla utgåvor sedan 2014. E-tidningen är sökbar och har även en uppläsningsfunktion. Här hittar du e-tidningen: Husdjur

E-tidningen ingår i alla prenumerationer. Här kan du teckna en egen prenumeration och få direkt tillgång till e-tidningen: Prenumerationstjänst (preno.se)